as said i wrote to the constructor of the pressure plate about the problems with the R-10 and got the following reply (in german, translations follows below):
translation by me:danke für Ihre Nachricht, die in dem Super 8 Forum beschriebenen Probleme sind m.E. falsch. Der zweite Greifer ist ein sogenannter Schleppgreifer, (kein Sperrreifer) der im selben Schlitz zweite Pin wird bei Betätigung des Umschalters RE (Rückwärts) rausgeschoben.
Dieser unterstützt beim Rückwärtslauf den Filmtransport. Beide Pinne stossen m.E. immer auf die Kassetteneigene Platte, somit natürlich auch auf meine eingelegte Präzisionsandruckplatte. Ich werde zu einem späteren Zeitpunkt in dem o.a. Forum Stellung nehmen.
Da ich keine Englischkenntnisse habe, muss ich leider meine Schriftstücke erst immer Übersetzen lassen was manchmal sehr lange dauert.
Ich währe dankbar, wenn jemand von den Filmfreunden mir bei der Ãœbersetzung Hilfestellung leisten könnte.ÂÂ
Gruss Gofffried Klose
i offered my services as a translator (although my english is not perfect by all means) to help to clear things upthanks for your message, the problems described in the mentioned forum are incorrect imo. the second pin is a so-called drag-pin (not a lock-pin [=registration pin,editors note]) the second pin in the same slot [editors note: i'm not quite sure if the "drag-pin" is the transport pin or if there are 3 pins in the R-10 since i never had one] will be slided-out on engaging the RE (reverse) switch.
this pin supports the film transportation on reverse mode. imo, both pins will hit the built-in pressure plate of the cartrige all the time, thus naturally also my inserted precision plate. i'll take position in the forum later on. as i don't speak english, i have to get my text translationed, which sometimes takes a lot of time untill done.
i'll be grateful if somebody of the film lovers could be of assistence here.
greetings Gofffried Klose
let me know if you have any further questions (or if any of the translation seems to be weird)
++ christoph ++
edit: i've thought about the subject for some more and it occured to me that it could be that there are in fact two transport pins (one forward, one reverse) and no registration pin in the R-10.. can somebody try to verify this?